Reference doktorandů, kombinované studium

(Ing. Jakub Dokoupil, Ing. Jan Horký, Ing. Pavel Šádek)
Hodnocení volitelného předmětu DKC-RIZ studentem kombinovaného doktorského studia, od Ing. Jakuba Dokoupila:
Předmět jsem absolvoval během kombinovaného doktorského studia a díky časové prodlevě mezi studii a zkušenostmi z praxe si dovolím tvrdit, že předmět „Řešení inovačních zadání“ by měl být povinný během magisterského studia, a to dvou semestrově. Jedinečným dělá předmět to, že dává studentu do rukou nástroje pro řešení problémů, nejen technických, které vznikly na základě studia úspěšně aplikovaných patentů. Tyto nástroje nejsou striktní poučky nebo pravidla, ale jejich účelem je nasměrovat řešitele k řešení problému, který se zdá být nemožné vyřešit (paradox princezny Koloběžky – něco musí být obuté/neobuté, těžké/lehké, tenké/tlusté…) a to způsoby, které se na první pohled mohou zdát nevhodné, nemožné, či dokonce hloupé. Výsledkem je, že student se učí myslet „out of the box“, což by mělo být nedílnou součástí studia na vysoké škole a v čem momentálně vysoké školství fatálně selhává. Pokud chce fakulta produkovat kvalitní absolventy na trh práce, měla by se zaměřit i na tuto část.
Já osobně mám vylepenou Altšullerovu tabulku a heuristické postupy na nástěnce v práci a lituji jen toho, že jsem si předmět nezapsal dříve. Pan docent Bušov je člověk na svém místě. Zkušenosti, zápal a tah na branku pana docenta jsou znát každou vyučovací hodinu. Pan docent je navíc velice milý a vstřícný. Na emaily odpovídá okamžitě téměř v jakoukoliv denní dobu a nemá problém poradit s řešeným problémem, či studenta navést správným směrem.
Ing. Jakub Dokoupil
Poznámka B. Bušova: Nečekaně a kupodivu i v době Covidu ochuzená výuka TRIZ, formou MS Teams, měla dobrou odezvu (:-)).
Poznámka proděkana FEKT VUT v Brně:
Pane docente, mezi našimi doktorandy váš předmět TRIZ propaguji. Těší mě, že zrovna Jakub Dokoupil napsal takové hezké hodnocení,

protože Jakub je opravdu mimořádně nadaný a schopný kolega, kterého opravdu není snadné uspokojit.  Pochvala od Jakuba je opravdu něco nevídaného. S pozdravem, Petr Fiedler, proděkan FEKT VUT v Brně.

Hodnocení předmětu Řešení inovačních zadání (DKC-RIZ) od Ing. Jana Horkého, studenta kombinovaného doktorského studia
Předmět DKC-RIZ jsem začínal s očekáváním, že náplň předmětu se bude zabývat metodami především z projektového řízení a pak teorií ohledně inovací. Musím říci, že skutečná náplň a aplikovatelnost probírané látky mne velmi překvapila. Metodami řízení projektů se zabýval začátek předmětu, kde jsme probrali SWOT analýzu a metodu logického rámce. Zbývající část předmětu se zabývala metodikou TRIZ. Ta je rozsáhlá a je potřeba studia, aby bylo možné do metodiky proniknout a následně ji aplikovat. Ovšem přístup pana doc. Ing. Bohuslava Bušova, CSc. dělá proces osvojení snadnějším, jelikož jsou přednášky zábavné a díky spoustě příkladů snadno pochopitelné. Detailně popsané prezentace umožnují pochopení problematiky i v případě samostudia v kombinované formě studia.
Sílu této metodiky jsem si uvědomil především v rámci práci na mikroprojektu, kde jsem se snažil o snížení ztrát v invertoru. Projekt jsem už začínal s představou, jak by se tento problém dal vyřešit. Díky metodice TRIZ jsem ovšem nalezl vhodnější řešení, které bylo úplně jiné a dříve by mne nenapadlo. Hlavní benefit této metodiky vidím především v tom, že účinně prolamuje zažité stereotypy a pomáhá nalézt cestu k novému či vhodnějšímu řešení. Navíc je možné TRIZ aplikovat v různých oborech a oblastech.
Celkově hodnotím tento předmět jako jeden z nejvíce užitečných v doktorském studiu, jelikož jde o znalosti, které mají přímou využitelnost v praxi. Navíc, získaná otevřenost netradičním řešením bude užitečná v budoucím profesním životě.
Brno, 19.6.2024

   Hodnocení předmětu DKC-RIZ od Ing. Pavla Šádka, studenta kombinovaného doktorského studia na ústavu mikroelektroniky,
zaměstnán v ONSEMI v Rožnově pod Radhoštěm jako aplikační inženýr.
TRIZ-Teorie řešení inovačních zadání, je skutečně fascinující a komplexní metodika, která poskytuje systematický přístup k inovacím a řešení problémů. Její principy a řešitelské nástroje jsou založeny na rozsáhlé analýze patentů. Nabízejí uživatelům možnost hlouběji porozumět struktuře i podstatě technického problému a ten definovat jako řešitelnou úlohu.
Předmět je velmi nevšední, úplně mne pohltil a neskutečně bavil, přitom byl velmi přínosný pro můj firemní projekt. Je velmi vhodný pro studium ať magisterské nebo doktorské. Pravdou je, že úspěch aplikace TRIZ závisí na motivaci a schopnosti abstraktního a kritického myšlení uživatele, což ovšem jsou klíčové schopnosti každého inženýra. Velkou studijní pomůckou jsou četné příklady, na kterých jsou principy a postupy prezentovány.
V kombinovaném doktorském studiu je bohužel méně času a prostoru, úspěch je velkou měrou ovlivněn motivací studenta. Podpora ze strany vyučujícího je zde nadstandardní. Pan docent Bušov je pro metodiku nadšený, vstřícný a v každé prezentaci je to znát.
Pro absolventy VŠ již s mnoha lety praxe může TRIZ poskytnout nové perspektivy a odhalit předtím neviditelné aspekty problémů. Sám mám přes 20 let praxe, a přesto jsem se až tady naučil z problému udělat úlohu a jak problém inovativně řešit. To je velmi cenné pro osobní i profesní růst.
   Kurz bych doporučil všem inženýrům, studentům, ale i manažerům, je to pro ně možnost, jak lépe zapojit schopnosti a zkušenosti členů jejich týmů, a to výrazně efektivněji. Spojení TRIZ a umělé inteligence může vést k dalšímu navýšení užitné hodnoty a dostupnosti širší inženýrské komunitě. Brno, červen 2024.

Podobných pozitivních referencí od doktorandů na VUT v Brně, ohlasů na obsah i formu „svobodného“ a volitelného kurzu
DPC-RIZ (Doktorandský-řešení inovačních zadání-TRIZ), bylo sepsáno za 31 let výuky TRIZ na VUT již několik vyšších desítek. Časem přidám další autentické skvosty pro váhající… B.B.

Přejít nahoru